علم باید در خدمت مدیریت جامعه و حل نیازهای مردم باشد
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۲۹۵۷
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله دژکام در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی فارس و تکریم و معارفه رؤسای جدید و پیشین این دانشگاه اظهار داشت: برای حل مشکلات بشر ما نیاز به علم و دانش داریم و ارزش علم از یک جهت همین است که مشکلات بشر را حل می کند گرچه دانش های مختلف ممکن هست از جهات دیگر هم ارزش ویژه داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بعضی از علوم صرف دانستنشان ارزش هست مثل توحید ولی بعضی از علوم کاربرد و نتیجه اش برای بشر مهم هست.
امام جمعه شیراز بیان کرد: در عین حال اگر ما دانشگاه و حوزه علمیه داریم، این مراکز باید حل کننده مسائل مردم باشند.
آیت الله دژکام گفت: این ایام با شروع به کار دولت جدیدی که خیلی امیدها به آن بسته شده، برای راهحل مسائل مورد ابتلای مردم باید نقش دانشگاه و حوزه را به صورت ویژه ببینیم.
وی اضافه کرد: باید رویکرد دانشگاه و مجموعه های آموزشی ما به این سمت برود که دانش را به همان شکلی که واقعیت داشته باشد و در حل مشکل به کار بیاید بیاموزیم و به دیگران یاد دهیم.
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: اگر به نیازی که امروز در جامعه ملموس است، نتوانیم در حوزه و دانشگاه پاسخ دهیم و برایش راه حلی پیدا کنیم، هر روز که جلو می رویم پشیمانی و خسران ما بیشتر خواهد شد و ما برای حل مشکلات مردم و کشور به جای دیگر نمی توانیم دل ببندیم و امیدواریم همه اساتید، مدیران و فعالان در عرصه های مختلف دانشگاه ها، خصوصا دانشگاه آزاد که امروز در خدمت جمعی از مسئولینش هستیم این مسئله را جدی بگیرند و خیال نکنیم که علم اعتبار است بلکه علم واقعیتی است که باید به کمک مدیریت جامعه بیاید.
آیت الله دژکام تصریح کرد: اگر به یک نفر فقط مدرک دهیم و او را دکتر خطاب کنیم، سودی ندارد و در طول 70 سال گذشته خیلی از این فریب ها خوردیم پس باید واقعیت و حقیقت دانش را ارج بنهیم و این نکته ای است که امیدواریم در نگاه مدیر جدیدی که پیگیر مسائل دانشگاه آزاد می شود، به صورت جدی مدنظر باشد.
علمآموزی فقط با ایجاد زیرساخت فراهم نمیشود
وی بیان کرد: برخی از سیاسیون، نمایندگان و مسئولین به نظرشان می رسد که با یک ساختمان می توانند دانشگاه ایجاد کنند اما باید متوجه شوند که ساختمان دانشگاه نیست بلکه ساختمان تنها یک ابزار و زیرساخت است.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: واقعا رنج می بریم از این نوع نگاه هایی که سرمایه های کشور را تضییع می کند، کشوری که این همه تحت فشار بیگانگان و دشمنان اسلام است.
آیت الله دژکام گفت: اما از حیث دیگری می خواهم تقدیر کنم از تلاش ها و خدمات دکتر پیشقدم که در این مدت ایشان نه تنها در دانشگاه نقش آفرینی کردند بلکه به عنوان یک نیروی ارزشی در عرصه های مختلف مسائل شهرستان شیراز و استان فارس هم حضور اثربخشی داشتند و از تلاش های ایشان تشکر می کنیم و امیدواریم خدای متعال توفیق خدمات بهتر و بالاتری را در عرصه های دیگری برای ایشان فراهم بیاورد و خدمت آقای قائدی هم خوش آمد داریم و آرزو داریم در مسئولیت جدیدشان توفیق داشته باشند.
انتهای پیام/س
منبع: فارس
کلیدواژه: دانش امام جمعه شیراز آیت الله دژکام تکریم و معارفه رئیس دانشگاه آزاد شیراز آیت الله دژکام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۲۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
جهان غرب همواره تلاش میکند هر نوع دین و فرهنگی را به تسخیر خود درآورد و آن را مصرف کند. در وضع کنونی اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی را در موقعیت پاسخ به بحران انسان معاصر قرار دهیم؛ راهحل شناخت و استفاده درست از رویکردهای سیاستگذاری است. - اخبار اجتماعی -
بهگزارش خبرگزاری تسنیم، علی نیکوکار- جهان غرب همواره تلاش میکند هر نوع دین و فرهنگی را به تسخیر خود درآورد و آن را مصرف کند. در وضع کنونی اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی را در موقعیت پاسخ به بحران انسان معاصر قرار دهیم باید آن را چیزی غیر از رسم و عادت و مراسم و مناسک بدانیم و نگاههای قاعدهمند و فرایند محور به آن داشته باشیم.
بر اساس مبانی اعتقادی و تربیتی، برای اینکه دین و فرهنگ راهنمای رفتار و کردار قرار بگیرد باید با جان آدمیان پیوند خورد. متاسفانه سیاست فرهنگی کشور در جهتی است که گمان میشود با تدریس چند ساعت دین و فرهنگ میتوان رفتار و عمل انسان را تغییر داد، فراموش میکنیم که آموختن و تربیت، حفظ کردن و یاد دادن الفاظ و عبارات نیست. نباید محدود به دانستههای سطحی و عادات در عمل و رفتار شویم. به عبارت دیگر زمانی افراد آداب ظاهری احکام دینی و فرهنگی و عرفی جامعه را رعایت میکنند که آنها را با جهان خود پیوند داده باشند.
اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی که آثار بزرگی در تاریخ ایجاد کرده را به دور از نگاه سطحی و ظاهری، با جان جامعه ایرانی پیوند دهیم، لازم است بدانیم که روابط و مناسباتی که بر انسان امروز حاکم شده به صورت قهری تلاش میکند هر نوع فرهنگی را در خود منحل یا نفی و انکار کند. متاسفانه مواجهه جهان اسلام و به طور خاص ایران و سیاست های فرهنگی در مقابل این امر، محدود و محصور به ترمیم ظواهر شده، یعنی نه تنها تلاش نکردیم به طریق غیرمستقیم و نرم، متعادل و متناسب با شرایطِ زبان و زمان فعلی پیش برویم بلکه تعارضات درونی در ظاهر و باطن موجب تشدید وضعیت هم شده است. لذا گام نخست توجه به این امر، احساس وضع کنونی، عدم غفلت، پذیرش و مواجهه با آن است.
ناگفته نماند با وجود شرایط فعلی همچنان بخش عظیمی از مردم تعلق به فرهنگ و جهان اسلامی و ایرانی دارند، اما در جامعه ایران با دو قشر دیگر نیز مواجه هستیم که باید آنها از هم تفکیک کرد، دسته اول افرادی هستند که می توان با زبانِ متناسب با روزگار کنونی آنها را به دین و فرهنگ و سنت تاریخی خویش بازگرداند.
رایزن فرهنگی ایران در اندونزی: کار فرهنگی خارج از کشور هزینهبر است و موازیکاری بلای جانشدر جهان این افراد فردیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و فردیت چیزی غیر از انتخاب آزاد نیست. آنچه اهمیت دارد نه اعمال قهر در انتخاب، بلکه آگاهی فرد از گزینههای پیش رو و نتایج آن است. به تعبیر دیگر سیاست فرهنگی ما باید در جهتی باشد که فرد با انتخاب آزاد به سمت فرهنگ اسلامی ایرانی خویش حرکت کند. چراکه بخش عظیمی از آنها دچار تقلید بیحساب و پراکنده شدهاند و نمیدانند چه میکنند و نتایج آن چیست.
اما دسته دوم کسانی هستند که پیش از آنکه تجربه توسعه و پیشرفت کشورهای غربی را داشته باشند وارد بحرانهای آن در مقام نظر و عمل شدهاند. به عبارت روشن مصرفگرایی، لذتجویی، افسردگی، بیبنیادی و بیاعتنایی به ارزشهای دینی و اخلاقی و... معیار و ملاک آنها قرار گرفته و تلاش میکنند صورت محلی و منطقهای از جهان مدرن و حتی پست مدرن را به نمایش بگذارند. لذا دشوار می توان در زمان محدود تغییری بنیادین در جان این دسته ایجاد کرد. چراکه این قشر از جامعه اساساً در پی دین و فرهنگ نیستند. به تعبیر دیگر این دسته مقلد مناسبات و روابطی هستند که به مبادی و مبانی، آثار و نتایج آن کاری ندارند. حتی ممکن است پوچ و بیهوده بودنش را هم درک کنند اما اهمیتی به آن نمی دهند.
جهانگیر الماسی: غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته استبنابراین جامعه هدف و راهکار نویسنده مربوط به دسته اول است که خواسته یا ناخواسته بخشی از مناسبات و روابط جهان مدرن بر آنها حاکم شده است.
در جهان کنونی حفظ و اعمال هر نوع حاکمیتی با هدف تغییر و تاثیر در مناسبات و روابط از دریچه سیاستگذاری پیش میرود. اگر بخواهیم سیاستگذاری را در یک کلمه معنا کنیم چیزی غیر از پیوستگی نیست. به عبارت دیگر هر مسئله ای بخصوص مسائل فرهنگی را باید در پیوستگی وضعیت آموزش و پرورش، مدیریت و اشتغال، تولید و رسانه و... دید و حل کرد. به همین جهت با طرح و دستورالعمل نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.
در شرایطی که سیاستگذاری به روشهای چند دهه گذشته هم در حال تغییر است و رویکردهای جدیدی در حکمرانی مانند هوشمندسازی مطرح شده، دیگر با روش های سیاستگذاری چند دهه اخیر هم نمیتوان پیش رفت، چه رسد به دستورالعملهای یکطرفه و سنتی! بنابراین شناخت و استفاده از رویکردهای سیاستگذاری و حکمرانی در جهان امروز، یک ضرورت است.
سیاستگذاری و حکمرانی روز به روز بیشتر به سمت شبکهای شدن، مشارکتی شدن و دیجیتالی شدن، حرکت میکند. یعنی اولاً باید ابعاد مختلف هر سیاستی را در پیوند با دیگر بخش ها مشاهده کرد. ثانیاً توجه به مشارکت تمامی اقشار و طبقات اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاستگذار داشت. ثالثاً شبکههای اجتماعی، وب سایتها، برنامهها و هوشمندسازی را به عنوان یکی از بازیگران موثر بخش عمومی در نظر گرفت.
لذا سیاستگذاری فارغ از جهت و محتوای آن مستلزم استفاده از دادهها و روشهای جدید است و بدون استفاده از آن نمیتوان نه تنها مسائل فرهنگی، بلکه هر مسئلهای را حل کرد.
گفتوگو|رایزن فرهنگی ایران در دمشق: دشمن میخواهد هزینه چالشهای سوریه را به گردن مقاومت بیندازدآنچه که می توان در این مطلب به عنوان راهکار برای رفع بخش عظیمی از مصائب فرهنگی مطرح کرد؛ بازگشت به محوریت خانواده در جهت تامین نیازهای طبیعی، عاطفی، جسمی، تربیتی، آموزشی و تفریحی و...است. به عبارت دیگر تامین این نیازهای فطری خارج از چهارچوب خانواده آغاز انحراف است و این مهم محقق نمیشود مگر با تسهیل تشکیل خانواده برای بخش عظیمی از جوانان، از طریق طرحهای ملی مسکن و ارائه زمین برای زوجین و ....
پایان پیام/